Agencja reklamowa

Krótko mówiąc: firma specjalizująca się w kreowaniu kompleksowych kampanii reklamowych oraz pojedynczych reklam produktu, usługi lub firmy.

teoria

Ten sam termin „agencja reklamowa”, używany jest w przypadku dwóch zupełnie różnych typów firm i różnych zakresów usług promocyjnych:

a) Firmy zajmujące się kreowaniem skutecznego przekazu reklamowego. W zależności od nośników przekaz można podzielić na: radiowy, prasowy, telewizyjny czy zewnętrzny (outdoor). Podobnie dzieli się specjalizację agencji, np. agencja reklamowa BTL kreuje głównie materiały drukowane (ulotki, broszury, foldery, mailingi itp.), podczas gdy agencja reklamowa ATL zajmuje się realizacją reklam prasowych, billboardów, spotów radiowych i TV. Często kompetencje te są łączone i agencje prowadzą kompleksowe kampanie reklamowe 360°.

b) Często, właściciele nazywają tak również firmy, które zajmują się wyłącznie drukiem/przygotowaniem reklam oraz tzw. małą poligrafią. Zdarza się nawet, że agencjami reklamowymi nazywane są punkty ksero, które posiadają tylko tak podstawowe usługi około marketingowe jak np. wyklejanie napisów reklam czy produkcję pieczątek firmowych.

praktyka

Stosowanie nazwy „agencja reklamowa” do określania działań druku/wyklejania reklam lub punktu ksero to spory overpromise. Formalnie, zgodnie z opisem PKD, tego typu zakres działań to usługi czysto poligraficzne, nie reklamowe. Oczywiście; nic nie stoi na przeszkodzie, aby tego typu punkty oferowały również podstawowe (albo nawet zaawansowane, ale to zdarza się bardzo sporadycznie) usługi reklamowe. Przykładowo: często wiele firm małej poligrafii umożliwia np. stworzenie firmowych wizytówek na podstawie gotowych szablonów. Nie jest to jednak działalność kreatywna; choć już z pewnością jest to działalność para-reklamowa. Natomiast przypominając; zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, reklama to:

„…PKD 73.1 Reklama 

Grupa ta obejmuje:

  • pełną ofertę kampanii reklamowej (tzn. od możliwości wewnątrz firmy po zadania zlecane podwykonawcom) zawierającą:
    • strategie i planowanie mediów,
    • projektowanie reklam, ilustracji i plakatów,
    • pisanie scenariuszy do filmów reklamowych, umieszczanie ich w mediach,
    • doradztwo,
    • usługi kreatywne,
    • planowanie materiałów reklamowych (bez ich produkcji),
    • marketing bezpośredni i reklamę bezpośrednią,
  • działalność związaną z reprezentowaniem mediów:
    • pośrednictwo w sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w różnych mediach,
    • pośrednictwo w odsprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w różnych mediach.
…”
źródło: gofin.pl

Jak łatwo zauważyć; w powyższym, urzędowym opisie branży, wyraźnie z zakresu działań reklamowych została wykluczona poligrafia (cyt.: „…planowanie materiałów reklamowych (bez ich produkcji)…”, która została wyodrębniona w osobnym punkcie PKD 18.1. W efekcie, nazywanie agencją reklamową firm wyłącznie o profilu poligraficznym, nie jest zgodne z Polską Klasyfikacją Działalności.

realia

Agencja reklamowa to najogólniejsze określenie zakresu działań firm zajmujących się reklamą i wizerunkiem firm, marek i usług. Zwyczajowo używa się tego sformułowania do ogólnego nazwania agencji o dowolnym profilu: interaktywnej, brandingowej, full service, ATL, BTL – każda z nich jest agencją reklamową o ukierunkowanej specjalizacji. Często określenia agencja reklamowa stosuje się zamiennie z określeniami agencja full service, lub rozwiniętym; agencja reklamowa full service. Właściciele agencji stosują tutaj ogólniejszego sformułowania, aby podkreślić różnorodność realizowanych przez nie projektów reklamowych.

reklama

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *