Z czego składa się dobry brief?

Jeżeli chcesz oszczędzić swój czas, oraz czas agencji reklamowej: przygotuj dobry brief. Od niego często zależy powodzenie i skuteczność działań promujących twoją markę.

Są setki wzorów briefu; my również posiadamy własny (niebawem go udostępnimy). Jednak, ogólnie podchodząc do tematu, najważniejsze informacje briefingowe można zamknąć w kilku, poniżej podanych punktach.

Typowy brief składa się z kilku elementów (zwykle rozpisanych na mniejsze punkty):
• Wprowadzenia, które obejmuje charakterystykę marki, analizę konkurencji, opis rynku i pozycji jaką zajęła na nim marka.
• Targetu, czyli opisu grupy odbiorców reklamy oraz ich typowych cech demograficznych (płeć, wiek, wykształcenie, zarobki, zainteresowania).
• Celu, czyli opisu efektu na który powinna przełożyć się kampania reklamowa. Nie zawsze jest to finalna sprzedaż.
• Pożądanej reakcji emocjonalnej konsumenta, a więc opis tego, co odbiorca powinien myśleć, wiedzieć i czuć w trakcie kontaktu z reklamą.
• Wskazówek wykonawczych, czyli podpowiedzi co powinno, lub czego nie wolno wykorzystać w danej reklamie.
• Mediów, np. przez określenie budżetu lub zakładanych kanałów komunikacji (nośników, na których emitowana/publikowana będzie reklama)

Oczywiście: to tylko bardzo ogólny szablon. Dobrze podsumowuje jednak pola wiedzy, które warto przekazać agencji. Albo inaczej, jeszcze bardziej streszczając. Agencja musi znać odpowiedzi na minimum takie trzy pytania:

1. Co chcemy osiągnąć dla marki i jak powinna ona być postrzegana w reklamie.
2. Do kogo chcemy dotrzeć i jak chcemy się wyróżnić na tle konkurencje.
3. Jak chcemy to zrobić (jakimi emocjami, jakim budżetem i jakimi nośnikami).

brief

 

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *