Rebranding Coffeeheaven – strategia to podstawa

Zmiana nazwy tak znanej marki może być jej klientów szokiem. Przekształcenie Coffeeheaven w Costa Coffee jest jednak zrealizowane w logiczny sposób.

Fakt: można się obruszać, że znika tak dobra nazwa, a zastępuje ją – obiektywnie to ujmując – uniseksowa, niezbyt się wyróżniająca. Jest to jednak decyzja czysto strategiczna; Costa Coffe to brytyjska marka, która globalnie ma nieporównanie silniejszy brand. CHI Polska, właściciel Coffeeheaven połączył się z konsorcjum Costa Ltd w roku 2011 i w zasadzie od razu było wiadomo, że to „większy brat” wyjdzie z tego połączenia „żywy” (Costa Coffee to największa sieć kawiarni w Wielkiej Brytanii; druga co do wielkości na świecie – pierwszy jest Starbucks).

Rebranding Coffeeheaven

Rebranding Coffeeheaven

Kreatywnie? Polacy są lepsi!

Nazwa Costa Coffee ma nieskomplikowane pochodzenie – założyli ją w Londynie, w 1971 Bruno i Sergio Costa. Mieli więc o wiele więcej czasu na zbudowanie globalnej marki niż Polskie Coffeeheaven, które pierwszą kawiarnię otwarło w Gdyni w roku 2000. Warto jednak podkreślić komercyjny sukces również naszej, lokalnej marki, która wyrosła poza Polskę i otworzyła punkty w Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii Łotwie i na Węgrzech.

Daty powstania obu brandówmarek dobrze oddają charakter ich nazw. Początek lat 70′ to jeszcze „pieluchy” świadomego brandingu, nie dziwi więc tendencja namingowa „firma to ja” objawiająca się w przemycaniu w nazwie firmy nazwiska właściciela. Coffeeheaven to z kolei fajna, dobra nazwa, z bardzo pozytywnymi skojarzeniami, a przy okazji mile działająca na wyobraźnię. Krótko mówiąc – o wiele lepsza, ale… co z tego?

Strategicznie wszystko tu ma sens

Decyzja o zmiany nieba na Costę jest logiczna z czysto biznesowej wartości obu tych marek. Również sam proces zmiany został zrealizowany w sensowny sposób; etapami. Etapem przygotowawczym do pełnego rebrandingu była marka pośrednia – Costa by Coffeeheaven. Zasadniczo to powinno wystarczyć, aby stali bywalcy kawowego nieba poznali i zaczęli się oswajać z nazwą nowego brandu. Przeprowadzono też pełny, próbny rebranding kawiarni zlokalizowanej w CH Wola Park w Warszawie. Brytyjski koncern Whitbread widocznie był zadowolony z jego efektów, bo na pełny rebranding zdecydowano się dość szybko, zaczynając od 21 warszawskich kawiarni marki.

Rebranding Coffeeheaven

Rebranding Coffeeheaven

Teraz brand managerów Costa czeka sporo pracy przy ugruntowaniu pozycji nowej nazwy na polskim rynku. A ponieważ (subiektyw) Coffeeheaven zawsze miało smaczną kawę – trzymamy kciuki również za Costę.

Rebranding Coffeeheaven

Rebranding Coffeeheaven

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *