Etapy tworzenia projektu BTL / custom publishing

Na końcu jest druk. Ale zanim do niego dojdzie, każdy projekt magazynu lub publikacji printowej musi szczęśliwie przejść krok po kroku przez kilka etapów. Gdy więc jeden z klientów poprosił mnie o ramowe rozpisanie harmonogramu i etapów prac – powstało mini-kompendium, które w sumie może komuś się przydać.

Zwykle harmonogramy prac pisze się „od tyłu”, próbując jak najbardziej pogodzić oczekiwania czasowe z realnym czasem pracy. Dlatego najpierw podaje się etapy realizacji projektu, które po kolei trzeba przejść, zanim ześle się magazyn, ulotkę lub katalog do druku. Porządnie zarządzany projekt katalogu rozpisany jest na kolejno realizowane, następujące elementy:

etap projektowy

1) Idea i szpigiel magazynu/publikacji. Idea tłumacząca jaki efekt chcemy osiągnąć i jakimi ścieżkami, elementami projektu zakładamy go zrealizować. Np. jeśli publikacja ma być prestiżowa; wówczas już na etapie idei zakładamy, że layout ma być elegancki, posaidać duże zdjęcia na otwarciach stron itp. Idea jest drogowskazem dla wszystkich osób, czy myślenie o projekcie jest spójne: jest bardzo ważna dla grafików, daje im bowiem sygnał „w jakim świecie się obracamy”, jakie jest pozycjonowanie projektu itp. Szpigiel z kolei (schemat jakie treści strona po stronie będą opublikowane) to analiza architektury treści; na jego bazie realizowane są kolejne strony. Jest on niezbędny, żeby np. nie pomylić kolejności artykułów.

2) Layout. Idea i szpigiel są niezbędne dla rozpoczęcia pracy przez grafików. Aby zaakceptować layout zwykle pokazuje się następujące strony: okładkę, spis treści, jedną rozkładówkę (dwie sąsiednie strony), ewentualnie jeszcze pojedynczą stronę np. otwierającą dział. Po prezentacji layoutu wspólnie z klientem analizuje się, czy layout jest spójny z ideą i ewentualnie: ustala w jaką stronę go modyfikować.

3) Modyfikacje layoutu. Poprawki layoutu, jeżeli pojawiają się do niego uwagi. Po naniesieniu zmian i poprawek klient potwierdza, że layout (tak jak wcześniej idea i szpigiel) zostaje zaakceptowany. Jeśli jest przewidziana zaliczka na projekt, to zwykle realizuje się ją na tym etapie.

etap realizacyjny

4) Zbieranie materiałów. Przygotowanie tekstów, realizacja sesji fotograficznych, odbieranie i redakcja materiałów zamówionych oraz przesłanych przez klienta. Na tym etapie może być już realizowane łamanie stron do których agencja dysponuje wszystkimi materiałami. Etap ten obejmuje również pierwszą korektę tekstów – nanoszoną na poziomie plików .doc.

5) Łamanie publikacji. Strona po stronie, graficy wypełniają wcześniej zaakceptowany layout treściami; czyli następuje przygotowanie grafik poszczególnych stron i wypełnia się je treściami po pierwszej korekcie.

6) Redakcja. Teksty w pliku .doc są pisane pod wymiar, ale zwykle nie ma wielkich szans, aby idealnie wpasowały się w szpalty. Na tym etapie redaktor lub copywriter skraca lub dopisuje teksty, układa je w szpaltach, zrzuca sieroty (pojedyncze litery „wiszące” na końcach linii tekstu) oraz dopisuje/redaguje dodatkowe elementy tekstowe, jak wyimki czy podpisy pod zdjęciami.

7) Poprawki klienta. Złamane, zredagowane strony przedstawia się klientowi do akceptacji, a jeśli są do nich uwagi – uwzględnia je w zakresie zgodnym z warunkami umowy. Po zaakceptowaniu strony przechodzą finalną redakcję redaktora i drugą korektę, naniesioną już na wydruki konkretnych stron pisma/ulotki/katalogu.

8) Przygotowanie plików do druku. Po naniesieniu drugiej korekty, materiały trafiają od grafika, do specjalisty DTP. Jego zadaniem jest posprawdzać czy wszystkie elementy graficzne dobrze się wyświetlają, czy warstwy nie zasłaniają się w błędny sposób itp. DTP-owiec potwierdza też, że wszystkie zdjęcia posiadają odpowiednie parametry, odpowiedni tryb kolorystyczny oraz wystarczającą większość. Ten ostatni parametr powinien być weryfikowany wcześniej – zdjęcia do druku powinny mieć rozdzielczość 300 dpi i duże wymiary bezwzględne.

9) Ostatnie prace redaktora lub proofreadera (proofy to wstępne wydruki makiety). Po przygotowaniu przez DTP-owca plików, redaktor nanosi ostatnią, trzecią korektę i sprawdza czy wszystkie elementy wyświetlają się prawidłowo. Jeśli tak: DTP-owiec może przystąpić do skręcania plików, czyli przygotowywania plików produkcyjnych gotowych do wysłania do drukarni. Wskazane jest, aby na skręcone pliki produkcyjne redaktor obejrzał raz jeszcze, na wypadek gdyby pojawiły się jakieś błędy techniczne przygotowania plików. Jeśli wszystko jest ok, całość zostaje wczytana na ftp drukarni i tam zaczyna się również kilkuetapowy proces druku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *